Nya krav på rapportering via AGI från januari 2025
Från och med januari 2025 träder nya regler i kraft som påverkar hur frånvarouppgifter rapporteras via Arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI). Dessa förändringar är ett steg i att underlätta Försäkringskassans arbete med kontroller och innebär att arbetsgivare behöver rapportera information om:
- Föräldraledighet
- Vård av barn (VAB/Tillfällig föräldrapenning)
- 10 dagar vid barns födelse (tillfällig föräldrapenning)
Vad betyder detta för dig som arbetsgivare?
För att öka transparensen kommer lönespecifikationen framöver innehålla en notis som informerar medarbetarna om att frånvarotid för föräldraledighet och vård av barn rapporteras till Försäkringskassan.
Viktigt att notera:
- Rapporteringen sker endast för de medarbetare som har en individuppgift för den aktuella månaden. Om en medarbetare till exempel är föräldraledig på heltid utan att få lön, kommer ingen AGI-rapportering att göras.
- Vid korrigeringar av frånvarorapportering i lönesystemet gäller samma rutiner som tidigare. Dock kommer korrigeringar inte att rapporteras vidare till Skatteverket eller Försäkringskassan. Om en felrapportering har skett är det den anställdes ansvar att själv kontakta Försäkringskassan för att rätta uppgifterna.
Hur kan du förbereda dig?
Den här förändringen kräver ingen åtgärd från dig som arbetsgivare, men det blir desto viktigare att medarbetarna rapporterar sin frånvaro korrekt från början. Tydlig information och rutiner för frånvarohantering kan därför vara avgörande för att säkerställa att allt rapporteras rätt.
Vill du veta mer om hur vi på Amesto kan hjälpa dig att hantera dessa förändringar och säkerställa en smidig lönehantering? Kontakta oss idag – vi finns här för att underlätta din vardag!