Medarbetarsamtal
Medarbetarsamtal/Utvecklingssamtal, 1:1/statusmöte, lönesamtal vad menar vi egentligen?
Gemensamt för de tre olika samtalen är att det är mellan chef och medarbetare. Förutom dessa samtal har de flesta företagen även informationsmöte för hela företaget och avdelningen samt arbetsmöte i teamet.
Medarbetarsamtal/utvecklingssamtal
Ett årligt mer långsiktigt samtal mellan chef och medarbetare där fokus ligger på en tillbakablick på året som gått och att sätta upp mål för medarbetaren det kommande året. Målen utgår från företagets mål och i samtalet bryts det ner till vad det innebär för den enskilda individen. Det handlar om arbetsuppgifternas kvalitativa och kvantitativa mål. Vidare diskuteras karriärutveckling och utvecklingsmål sätts, som t ex ny kunskap som behöver förvärvas genom nya arbetsuppgifter eller utbildning.
Samtalet ska också innehålla en uppföljning av förra årets mål. Vidare ska man också diskutera samarbetet mellan chef/medarbetare och inom teamet. Andra viktiga områden att diskutera är hur man upplever sin arbetssituation generellt utifrån mängden arbete, stöd, brister i arbetsmiljön etc.
Det är viktigt att man sätter av tillräckligt med tid för samtalet minst en timme, att man sitter ner på en ostörd plats och att både chef och medarbetare kommer väl förberedda till samtalet. Inom de flesta HRM system finns systemstöd för medarbetar-/utvecklingssamtal där både förberedelse och bokning av själva samtalet ingår. Det är inte ovanligt att en del av de mål som sätts upp också ligger till grund för bonus.
1:1/statussamtal
1:1-samtal betyder för de flesta företag ett kortare mer frekvent avstämningsmöte mellan chef och medarbetare. Frekvensen kan vara från en gång i veckan till ca en gång/månad. Typiska saker att prata om under ett 1:1-samtal är nuläget på jobbet, med arbetsuppgifterna, med arbetskamraterna, stressnivå etc. Men också det allmänna måendet, så att både parter kan fånga upp om det pågår något i ens privatliv som kan påverka hur vi mår eller presterar på jobbet. Konkreta frågor kan vara:
• Hur mår du?
• Uppföljning från föregående möte
• Vad behöver du för att nå dina mål?
• Vad fungerar bra/mindre bra och vad kan du/vi göra åt det.
• Övriga punkter
Lönesamtal
En del förespråkar att lönesamtal aldrig hålls samtidigt med medarbetar-/utvecklingssamtal, viktigast är ändå att det är tydligt vad man pratar om. De flesta företag har individuell lönesättning och att lön sätts efter den lönepolicy företaget har. Policyn kan se lite olika ut men innehåller oftast nedanstående delar.
• Svårighetsgrad på arbetsuppgifterna
• Prestation och insatser - resultat i förhållande till uppsatta mål.
• Kunskap och erfarenhet som leder till bättre resultat.
• Benchmark inom företaget och på marknaden.
Precis som med medarbetar-/utvecklingssamtal är det viktigt att båda parter är väl förberedda. Chefen och medarbetaren har oftast helt olika mindset när de går in i ett lönesamtal, chefen har en summa pengar och andra duktiga medarbetare att förhålla sig till. Medarbetaren har ofta tankar om jämförelser man gjort med liknande roller och tankar om en bättre privatekonomi. Därför är det extra viktigt att chefen är tydlig med hur väl medarbetaren uppfyller lönekriterierna och att det finns en budget för löneökningarna.